Червилото се носи, за да изглеждаме добре, да бъдем видяни сред тълпата. Носи се, когато отиваме на парти и когато отиваме на работа. Носи се и насаме – пред огледалото вкъщи; или се гримираме с него смело и предизвикателно на публични места – в ресторанти и в обществения транспорт (актрисата Сара Бернар предизвиква скандала на века като нанася червено червило на обществено място).То преобразява. Разкрасява.Носи се за целуване и съблазняване. Понякога се използва като пишещ инструмент. Червилото не е просто козметичен продукт. То е смело заявление, отличителен знак за идентичност, защитно оръжие, разкрасяващ аксесоар, признак за зрялост, привлекателност и израз за себеусещане. Винаги съм смятала, че в него има нещо магично – още през 1500-та година хората в Англия смятали, че то има магически сили (като се замислим, може да има нещо вярно 😉 – 90% от жените казват, че червилото ги кара да се чувстват по-добре!).Спомням си, че майка ми не носеше червило винаги, но когато излизахме някъде, я гледах в захлас как гримира устните си и копнеех да почувствам самоувереността и контрола, който проектирах върху нея, докато все още откривах себе си. Червилото е отстояване на позиция в патриархалните общества – само преди няколко десетилетия например, родителите на момичетата в Индия решавали дали може младата жена да носи червило, а по-късно след като се омъжи, трябвало да се придържа към кода за обличане и гримиране, установен от жените в семейството на съпруга ѝ. Тя самата не е имала право на избор… Така, през годините Червилото е аксесоар с емоционален, културен и политически резонанс и често става език на протест, бунт и себеутвърждаване.Носейки червило, жените днес ИМАТ ИЗБОР – да променят външния си вид, да изглеждат по-привлекателни; имат избор да купят червило според своя бюджет и в предпочитан цвят. В действителност, червилото трансформира декоративните си корени и вместо един от 12 експоната в изложба на Музея на модерното изкуство в Сан Франциско (“Икони: Магнити на значение”, 18 Април – 5 Август 1997 г.) се превръща в културно необходим,бърз и достъпен начин за промяна на индивидуалната визия на жените.
Усъвършенстването на рецептата за приготвянето му отнема хиляди години и следите му могат да ни отведат в античните градове на древността или до тайни общества, които утъпкват пътя към свободата на изразяването. Историята започва преди 5000 години на „тоалетката“ на шумерската кралица в град Ур, на територията на днешен Ирак. Освен богато украсен аксесоар за главата и пищни бижута, ключова част от нейната визия са ярко оцветените устни, които гримирала с отвара от червени скали и оловно белило. През различните епохи червилото често се обвързва с определен социален статус в обществото и обратно на популярните схващания, то е унисекс през по-голяма част от своето съществуване. Модерното червило с въртяща се гилза дебютира през 1923 г., а през 1930 г. Max Factor представят първия гланц за устни в света. Въпреки че способността на червилото да вдъхва самочувствие не се променя, изкуството и науката на маркетинга, използван в сферата на разкрасителната индустрия, драматично изменят посоката за популяризиране на този продукт. Днес, чрез социалните медии, различните марки имат безгранични възможности да взаимодействат с клиентите, да представят продукти и да вдъхновяват лоялност към бранда. Ето няколко любопитни факта:
- 55% от всички жени носят червило редовно и всяка година в света се продават между 800 и 900 милиона червила.
- Социалните медии обичат червилото: 63% от всички публикации за грим го споменават.
- Търсене на думата „червило“ на английски език в YouTube показва около 3,120,000 резултата.
Според специалистите няма устни, на които да не отива червило – просто е необходимо да се намери най-правилния цвят и нюанс. При избора на червило има редица фактори, с които да се съобразим, като най-важните от тях са: плътността на устните, ширината на усмивката, разстоянието между носа и устните, както и между устните и брадичката, но не само анатомичните дадености са от значение. Важно е да се съобразим с останалата част от визията си – цветови тип (може да прочетете повече за четирите основни цветови типа в предходни публикации на сайта на SA’bella), с какво сме облечени, къде отиваме и какво послание искаме да предадем с външния си вид.
Гланцът е другата опция да гримираме устните си – във варианти на прозрачен, ефирен блясък или в допълнение с цвят. Той винаги е на мода – самостоятелно или като финален щрих на червилото. Гланцът дава копринен завършек и така желаните от всички обемни, сочни и съблазнителни устни, лесен е за нанасяне (не изисква прецизност, може да се гримирате в движение, без огледало). Той и червилото могат да бъдат мултифункционални при нужда – ако нямате руж, използвайте ги за цвят на скулите – само капка ще ги освежи и ще им добави блясък.
Червилото има способността да промени визията, настроението ни и да ни придаде самоувереност. „Красотата е в очите на този, който гледа“. В очите на този, който гледа обаче е и всичко останало – любовта, благодарността, колебанието. Зад нашите очи е мистерията да виждаме събитията, хората и самите себе си различно в различните дни. И както казва Салма Хайек: „Най-освобождаващото нещо в красотата е да осъзнаете, че вие също сте наблюдател. Това ви дава възможност да откриете красота, където другите не са се сещали да търсят. Включително и вътре в себе си. Виждайте се красива.“ Днес, в ерата на социална дистанция, предпазни маски за лице и работа от вкъщи, ви окуражавам да имате дни, в които обличате любими дрехи и носите червило дори у дома!
ХрисТа